درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
4509 Viewed

نانوساختارها و نانومواد: سنتز، خواص و کاربردها

کائو، گوجونگ Cao, Guozhong , محمدی‌، محمدرضا 1355 - مترجم

  1. شرح مسئولیت:گازان کائو ؛ ترجمه محمدرضا محمدی
  2. محل نشر: تهران    ناشر: دانشگاه صنعتی شریف، موسسه انتشارات علمی    سال نشر: 1395   
  3. مشخصات ظاهری: 440 ص.: مصور
  4. یادداشت: عنوان اصلی: Nanostructures & nanomaterials : synthesis, properties, and applications
  5. یادداشت:کتابنامه
  6. خلاصه/چکیده:نانو کلمه ای یونانی به معنی کوچک است و برای تعیین مقدار یک میلیاردیم یک کمیت استفاده می شود. این اصطلاح برای مطالعه عمومی ذرات اتمی و مولکولی استفاده می شود. نانوفناوری با ساختارهای کوچک یا مواد کوچک اندازه سروکار دارد. در این حوزه گستره ابعادی از زیرنانو تا چندصد نانومتر است.
    فناوری نانو از جدیدترین فناوری هاست که امروزه نه تنها در فعالیت های پژوهشی مورد توجه محققان و دانشمندان است، بلکه کاربردهای وسیعی در صنایع پیشرفته یافته است. نخستین گام در حوزۀ فناوری نانو، سنتز و تهیۀ نانومواد با استفاده از فرایندهای مختلف است. گام دوم مشخصه یابی و ارزیابی خواص نانومواد به منظور تأیید حصول خواص موردنظر و گام نهایی استفاده و به کارگیری نانومواد تهیه شده در کاربردهای مختلف است. فناوری نانو طراحی، ساخت و بکارگیری نانوساختارها و نانو مواد و درک اساسی ارتباط میان خواص یا پدیده های فیزیکی و ابعاد ماده است. مشابه مکانیک کوانتوم، مواد یا ساختارها در مقیاس نانومتری می توانند خواص فیزیکی جدید یا پدیده های فیزیکی جدید از خود بروز دهند. در حال حاضر برخی از این خواص شناخته شده است.
    در نیم قرن گذشته شاهد حضور چندین فناوری جدید بودیم که باعث پیشرفت های عظیم علمی و اقتصادی در کشورهای مختلف شده است. فناوری نانو از جدیدترین فناوری هاست که نه تنها در فعالیت های پژوهشی مورد توجه محققان و دانشمندان است، بلکه کاربردهای وسیعی در صنایع پیشرفته یافته است.
    کتاب حاضر ترجمه یکی از معروفترین کتب تالیفی در حوزه فناوری نانو و حاصل تجربیات علمی استاد دانشکده مهندسی و علم مواد در دانشگاه واشنگتن است.
    از مهمترین مزایای این کتاب می توان به نظم و دسته بندی مناسب فصول کتاب، پیوستگی مطالب، تشریح اصول و مبانی هر یک از فرایندها و روش های مختلف سنتز نانو مواد پیش از مثال های مختلف و بیان شیوای آن اشاره کرد. از اینرو مطالعه کتاب به کلیه علاقه مندان فناوری نانو توصیه می شود.
    کتاب شامل 9 فصل با عناوین ذیل است.
    فصل اول: مقدمه، فصل دوم: شیمی فیزیک سطوح جامد، فصل سوم: نانو ساختارهای صفربعدی: نانوذرات، فصل چهارم: نانوساختارهای تک بعدی: نانوسیم ها و نانو میله ها، فصل پنجم: نانوساختارهای دو بعدی: لایه های نازک، فصل ششم: نانو مواد خاص، فصل هفتم: نانوساختارهای تهیه شده با روش های فیزیکی، فصل هشتم: مشخصه یابی و خواص نانو مواد، فصل نهم: کاربردهای نانومواد
  7. یادداشت:این کتاب با شماره راهنمای QC 176 .8 .N35 .C3619 در کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف موجود است
  8. یادداشت:گنجینه
  9. توصیفگرها:
  10.     نانوساختارها  
  11.     مواد نانوساختار Nanostructured Materials  
  12.     نانوتکنولوژی  
  13.     علوم نانو
  14. شناسه افزوده: محمدی‌، محمدرضا 1355 - مترجم