درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
8566 Viewed

دکتر محمدرضا امین، نایب التولیه دانشگاه صنعتی شریف از 1347 تا 1351 [شخصیت‌ها]

  1. خلاصه/چکیده:
  2. دکتر امین پس از اخذ درجه دکتری خود در رشته فیزیک از دانشگاه برکلی و مدتی تدریس در آنجا به وطن بازگشت. قبل از انتصاب به نایب التولیت دانشگاه از سوی وزیر علوم وقت، ریاست بانک توسعه صنعت در تهران را به عهده داشت.
    در زمان ایشان دانشگاه نظم و انضباط آموزشی و اداری مشخصی پیدا کرد. آیین نامه آموزشی در تاریخ 30 اردیبهشت 1348 که توسط شورای دانشگاه تدوین شده بود شامل 52 ماده و 30 تبصره در همین سال به تصویب هیأت امنای دانشگاه رسید و مورد اجرا گذارده شد. او اقدامات زیر را نیز انجام داد:
    - استادان تمام وقت شدند
    - امور آموزشی در اختیار شورای دانشگاه متشکل از رییس دانشگاه وسرپرستان دانشگده ها ونمایندگان منتخب شورای دانشکده ها قرار گرفت
    - ارزیابی وارتقا کادر آموزشی فقط مبتنی بر کیفیت وکمیت آموزش ،پزوهش وخدمت آنان به جامعه، توسط کمیته ای منتخب از استادان انجام گرفت.( در سال 51 دکتر مهدی بهزاد ودکتر فریدون هژبری ودکتر ضرغامی اولین استادان دانشگاه بودند که توسط کمیته منتخب ارتقا یافتند)
    - مقررات آموزشی مخصوصا ماده ی 13 که بر اساس آن دانشجویانی که نمراتشان به حد نصاب نمی رسید از دانشگاه اخراج می شدند، به مرحله اجرا گذاشته شد.
    - رابطه با صنعت تشویق وتقویت شد
    - ایجاد صندوق پس‌انداز کارکنان، پرداخت وام مسکن، کمک های بهداشتی
    شورای دانشگاه بعنوان یک نهاد مستقل که مسؤولیت سیاستگذاری و تعیین خط‌ مشی‌های آموزشی را بعهده داشت؛ شامل سه نماینده از هر دانشکده (رئیس دانشکده و دو نماینده‌ی منتخب هیات علمی) بود. نایب رئیس دانشگاه از طرف رئیس دانشگاه انتخاب می‌شد و حق رأی در شورای دانشگاه را نداشت. شورای هر دانشکده نیز به تنهایی مسؤولیت اداره امور آن دانشکده را بعهده داشت. هیات رئیسه‌ی هر دانشکده توسط شورای دانشکده انتخاب می‌شد و بوسیله ریاست برای دو سال تأیید می‌شد. ترفیع هر استاد به سه عامل بستگی داشت: حسن شهرت، شیوه آموزشی و همکاری‌ هایی که در زمینه پیشرفت دانشکده و تحقیقات علمی‌ می‌کرد، هیچ‌کس نمی‌توانست بدون تحقیقات و انتشارات علمی به مقام استادی کامل نائل شود. استخدام تمام وقت اساتید و کارکنان الزامی بود. اخراج استخدامی‌ های دائمی تنها از طریق تصویب یکی از کمیته‌های مستقل دانشکده‌ای بود.
    طرح بازنشستگی و بیمه سلامت شخص به تمام اعضای دانشگاه ارائه شد. کمیته‌ی رفاه یکی دیگر از پدیده‌های منحصر به فرد دانشگاه بود که تقریبا طی همین دوران برای استفاده‌ی اساتید و کارکنان دانشگاه تأسیس شد. برنامه‌ریزی پردیس اصفهان به طور جدی در این دوران آغاز شد و دکتر مهدی ضرغامی استاد ریاضی جزء رؤسای بعدی دانشگاه به عنوان معاون رئیس در این امر انتخاب شد. دکتر امین در سال 1351 بعنوان مدیر عامل شرکت فولاد اهواز انتخاب و ریاست دانشگاه به آقای دکتر سید حسین نصر واگذار گردید.
  3. توصیفگرها:
  4.     امین، محمدرضا، 1306-  
  5.     روسای دانشگاه صنعتی شریف
  6. شماره سند:50-403561

 فهرست محتوای دیجیتالی

  • متن سخنراني دكتر محمد رضا امين در جمع استادان و فارغ التحصيلان شريف در كاليفرنيا- ايالت متحده آمريكا
  •   مشاهده
  •   دانلود

 فهرست مطالب

اين منبع فهرست مطالبي ندارد