درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
0 Viewed

ساخت ربات اجتماعی (تابان) برای رفع اختلالات یادگیری در کودکان نارساخوان [نوآوری‌ها و فناوری‌ها]

دانشگاه صنعتی شریف، آزمایشگاه رباتیک اجتماعی شناختی

  1. سال : 1402   
  2. خلاصه/چکیده:ربات تابان نهمین ربات بومی ساخته شده در آزمایشگاه رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه شریف است که به کودکان نارساخوان کمک می‌کند تا مهارت خواندن خود را با انجام تمرین تقویت کرده و آن را ارتقا دهند. مهم‌ترین ویژگی این ربات شش درجه آزادی که دلیل نام‌گذاری آن به «تابان» نیز می‌باشد، دارا بودن یک پروژکتور به همراه ماسک نیمه شفاف در سر ربات است که صورتی سه‌بعدی و درخشان برای ربات به ارمغان آورده است. سر پروژکتوری به همراه ماسک قابل تعویض، به ربات این قابلیت را می‌دهد تا از طریق جای‌گذاری ماسک‌های مختلف، نقش‌های متفاوتی اعم از دستیار معلم، همکلاسی و نوآموز را در تعامل با کودکان در مداخلات بالینی بر عهده گیرد. تنوع شخصیت‌های ربات، جذابیت کلاس‌های آموزشی را برای کودکان افزایش می‌دهد و مانع از خسته شدن آن‌ها در طول جلسات و فرآیند آموزش می‌شود. علاوه بر این، یک نمایشگر لمسی در قسمت جلوی بدنه ربات تابان جانمایی شده که کاربری تخته سیاه را دارد و ربات می‌تواند برای مثال تمرین‌های آموزشی خود را به کمک آن به مخاطب نشان دهد و زمانی که کودک پاسخ سوالی را می­دهد، بازخوردی مناسب بر روی نمایشگر به او ارائه کند. ربات تابان دارای سنسورها و عملکرهای متفاوتی است که به کمک یک سیستم‌عامل رباتیکی نصب شده بر روی پردازنده مرکزی، برنامه ریزی شده و از این طریق حرکات ربات در سناریوهای مختلف کنترل می‌شود. هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده بر روی ربات کاملاً به‌روز و پیشرفته است و برای ارتباط با کودک از جدیدترین پروتکل‌های هوشمند ارتباط کاربر و ربات استفاده شده است. ارتباط کودک با ربات می‌تواند از سه روش دیداری، شنیداری و استفاده از اپلیکیشن اختصاصی ربات برقرار شود. در ارتباط دیداری، ربات در قسمت جلوی سینه دارای یک دوربین جهت شناسایی افراد و تشخیص حالت چهره آن‌ها است. ارتباط شنیداری به کمک میکروفون و آرایه میکروفونی ربات ممکن می‌شود و ربات می‌تواند ضمن تشخیص جهت صدا، گفتار مخاطب را نیز تشخیص داده، پردازش کند و از طریق مدل‌های زبانی بزرگ پاسخ مخاطب را داده و با او از طریق بلندگوی خود به زبان فارسی تعامل نماید. همچنین برای سناریوهای تعاملی از یک اپلیکیشن جهت ارتباط با کودک استفاده می‌شود که می‌تواند بر روی تلفن همراه، تبلت و هر سیستم‌عامل دیگری نصب گردد و از طریق شبکه محلی با ربات ارتباط گیرد. کودک به کمک این برنامه به تعامل آموزشی از طریق بازی و پرسش و پاسخ با ربات می‌پردازد و ربات متناسب با جواب کودک به او بازخورد جذابی ارائه داده و او را راهنمایی می­نماید. تمامی بازی‌های پیاده شده بر روی ربات منطبق با فعالیت‌های آموزشی کودکان نارساخوان است که در مراکز اختلال یادگیری انجام می‌پذیرد
  3. مرحله تحقیق:کاربردی
  4. نوع تحقیق:فناوری
  5. یادداشت:گنجینه
  6. توصیفگرها:
  7.     دانشگاه صنعتی شریف Sharif University of Technology  
  8.     نوآوری‌ها و فناوری‌ها Innovations & Technologies  
  9.     طرح‌ها و دستاوردها Plans and Achievements  
  10.     ساخت Construction  
  11.     ربات اجتماعی Social Robot  
  12.     اختلالات یادگیری Learning Disorders  
  13.     کودکان Children
  14. نشانی وب: B2n.ir/f63849
  15. شماره سند:08-510801