درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
615 Viewed

تاریخچه اردوی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه صنعتی شریف [رویدادها]

دانشگاه صنعتی شریف

  1. شرح مسئولیت:دانشگاه صنعتی شریف
  2. خلاصه/چکیده:اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، برنامه دانشگاه ویژه ورودی‌های جدید بصورت اردوی شبانه‌روزی در دانشگاه اجرا شد. دوسالی در دوره مدیریت آقای دکتر صالحی اردوی فرهنگی توسط بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه برگزار شد. در سال های 1372 و 1373 و دوره مدیریت آقای دکتر اعتمادی این اردو، دو روزه و توسط مدیریت فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه شامل برنامه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی و هنری و سخنرانی مسئولین مختلف و معرفی بخش‌های دانشگاه، در سالن مرحوم جباری برگزار شد. دانشجویان شب در خوابگاه‌های مجاور دانشگاه اسکان یافته و مجددا در برنامه‌های تدارک دیده شده در سالن ورزش حضور یافته و از فضاهای مجاورهم همچون هال تالارها که اختصاص به نمایشگاه معرفی فعالیت‌های دانشجویی و فوق برنامه فرهنگی و علمی اختصاص یافته بود بازدید می‌کردند.
    بعد از وقفه چند ساله در برگزاری اردو علاوه بر جشن ورودی‌ها که همه ساله برگزار می‌شد، در سال 1381 با تصمیم مدیریت فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه و در دوره آقای دکتر سهراب‌پور این اردو با طراحی جدید در مشهد مقدس اجرا شد.
    برگزاری این اردو که با همکاری فعالین فرهنگی دانشگاه انجام می‌گرفت سال اول با همکاری کانون فرهنگی کوثر و در سال‌های بعد فعالیتی از کانون‌ها و نهادهای فرهنگی دانشگاه، خصوصا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حمایت شورای فرهنگی دانشگاه و در قالب ستاد برگزاری اردو اجرا می‌شد.
    از جمله اهداف اولیه اردو ایجاد صمیمیت بین دانشجویان جدید و قدیم، آماده کردن دانشجویان جدید برای انتقال از فضای دبیرستان به دانشگاه، تقویت روحیه مشارکت و کار گروهی و روابط اجتماعی، ارایه الگوی مناسب از دانشجوی مسلمان شریفی بود.
    در سال 87 ستاد اردو که از ماه‌های قبل زیر نظر مدیریت فرهنگی تشکیل شده بود، جلسات گسترده‌ای برای سیاست‌گذاری تشکیل داده و برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و هماهنگی چندین پیش اردو اجرا کرد. در این برنامه رسالت اردو: نشان دادن ظرفیت‌های دانشگاه و برقراری ارتباط بهینه با ورودی‌های جدید، انتقال حداقل داشته‌های لازم برای گذراندن رو به کمال دوران دانشجویی به یک دانشجوی جدید در سال اول ترسیم شد. پیام محوری اردو"تحصیل و تربیت در سایه حرکت آگاهانه "معرفی و اهداف نیز "معرفی جایگاه و تاریخچه دانشگاه، ویژگی‌های محیط دانشگاه و تفاوت آن با دبیرستان و لزوم داشتن برنامه برای سپری کردن این دوران، مدیریت زمان، اجرای مسابقات ورزشی و فرهنگی، تقویت روح همکاری و کار گروهی، آشنایی با دانشکده ها و مسئولین و اساتید آنها" تعیین شد.
    حضور مسئولان دانشگاه و سخنرانی‌های کلیدی و اثرگذار و همراهی اساتید دانشکده‌ها در محیط و جو دوستانه و فرهنگی اردو خصوصا جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) توشه‌های فراوانی به همراه داشت.
    اهداف اردو بتدریج با جلسات ارزیابی و کارشناسی سالیان بعد دچار تغییراتی شد. این اردو دو سالی به دلیل تقارن شروع سال تحصیلی با ماه مبارک رمضان در اردوگاه شهید باهنر تهران اجرا شد. پس از تشکیل معاونت فرهنگی و در سال 1389 اهداف اردو موارد زیر تعیین شد: آشنا نمودن دانشجویان ورودی جدید با جو دانشگاه و دانشکده، آشنا نمودن دانشجویان جدید با رشته، اساتید و دانشجویان سال بالاتر جهت حمایت از ایشان، ایجاد جوی شاد و مفرح و فراهم نمودن شرایط بهتر فراگیری دروس، بطرف نمودن نگرانی‌های دانشجویان ورودی جدید بابت ورود به فضای بزرگ و مبهم و جدید دانشگاه، طرح مباحث نگرشی در زمینه آینده‌نگری و هدف داشتن از تحصیل در دانشگاه
    در این اردو برنامه های متنوعی از سخنرانی(مسئولین ، اساتید و چهره های فرهنگی)زیارت ، معرفی دستاوردهای حوزه‌های مختلف و فناوری ،مسابقات ورزشی و کارگاه‌های آموزشی و آشنایی با رشته‌های تحصیلی و مقررات دانشگاه و نشست‌های دوستانه اجرا شد.
    در اردوی برگزار شده سال 94 توسط معاونت فرهنگی همان اهداف تعیین شده سال 1389 مشخص شد. برنامه‌های مختلفی علاوه بر سخنرانی مسئولین و اساتید شامل کارگاه‌های آموزشی "زندگی تهرانی و زندگی خوابگاهی "،چگونه درس بخوانیم "و "روابط دختر پسر" و مدیریت زمان "و برنامه‌های تفریحی و مسابقات وکتابخوانی و نشست‌های دوستانه برگزار شد. در این اردوی سالانه بین 1100 تا 600 نفر دانشجوی ورودی جدید شرکت کردند. برگزاری اردوی ورودی‌های جدید تا سال 1402 ادامه یافته است.
  3. یادداشت:گنجینه
  4. توصیفگرها:
  5.     اردوی دانشجویی Student Camp  
  6.     تاریخچه History  
  7.     دانشجویان نوورود New Students  
  8.     دانشگاه صنعتی شریف Sharif University of Technology
  9. شماره سند:60-505087

 فهرست محتوای دیجیتالی

 فهرست مطالب

اين منبع فهرست مطالبي ندارد