درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
14359 Viewed

رسا؛ ربات اجتماعی آموزش دهنده زبان اشاره به کودکان ناشنوای ایرانی [نوآوری‌ها و فناوری‌ها]

زکی پور، محمد و شریعتی، آزاده , مقداری، علی، استاد راهنما , عالمی، مینو، استاد راهنما

  1. سال : 1395   
  2. همکاران طرح: مقداری، علی، استاد راهنما
  3. همکاران طرح: عالمی، مینو، استاد راهنما
  4. منشاء: دانشگاه صنعتی شریف؛ قطب طراحی، رباتیک و اتوماسیون
  5. خلاصه/چکیده:استفاده از ربات‌های اجتماعی انسان‌نما در آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا از جمله پژوهش‌های نوین در عرصه رباتیک اجتماعی محسوب می‌شود. زبان اشاره برای کودکان ناشنوا، همچون زبان گفتار برای کودکان شنوا، ضمن اینکه ابزار اصلی ارتباطی آنان با افراد پیرامون خود محسوب می‌شود، نقش بسیار به سزایی در شکل‌گیری فکری و شناختی آنها ایفا می‌کند. از این رو آموزش زبان اشاره به این کودکان از سنین ابتدایی کودکی، امری ضروری است. تحقیقات نشان داده‌اند که به کارگیری ربات اجتماعی در فرایند آموزش به کودکان می‌تواند بازده آموزشی آنان را تا حد زیادی بالا برده و همچنین با توجه به تحقیقات روانشناختی کودک، به عنوان یک بازی در رشد فکری آن‌ها مؤثر واقع شود. ربات رسا یک ربات بالاتنه انسان‌نمای اجتماعی آموزشی است که قادر خواهد بود به عنوان دستیار معلم زبان اشاره در کلاس چندین جلسه‌ای آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا و کم‌شنوا مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اهداف کاربردی و پژوهشی در طراحی و ساخت این ربات‌ اجتماعی انسان‌نما، رسا دارای مشخصات ذیل خواهد بود: قابلیت اجرای علامت‌های زبان اشاره فارسی با توجه به ساختار سینماتیکی موجود در سر، بازوها و دست‌های ربات. این قابلیت مهم‌ترین ویژگی ربات برای تعامل با کودکان ناشنوا و کم‌شنوا و استفاده به عنوان دستیار آموزشی زبان اشاره است. قابلیت تعامل و ارتباط با محیط پیرامون توسط سامانه تشخیص گفتار ربات. بدین ترتیب ربات قادر خواهد بود با دریافت و پردازش یک کلمه، عملیات برنامه‌ریزی شده را به اجرا درآورد. واضح است که این عملیات توسط بازی‌های طراحی شده در کلاس زبان اشاره مشخص می‌گردد. قابلیت تعامل و ارتباط با محیط پیرامون توسط سامانه پردازش تصویر ربات، به این نحو که ربات قادر خواهد بود با دریافت تصویر علامت‌های زبان اشاره توسط کاربر (کودک ناشنوا) و پردازش آن و ایجاد فرمان دلخواه (که توسط بازی‌های طراحی شده در کلاس زبان اشاره مشخص می‌گردد)، نقش خود را به عنوان دستیار آموزشی زبان اشاره ایفا کند. با بهره‌گیری از طراحی بهینه بر اساس قیمت، فرایندهای ساخت مناسب همچون فناوری چاپ سه بعدی، و انتخاب بهینه بر اساس قیمت عملگرها و حسگرهای ربات رسا، هزینه ساخت و تهیه در عین حفظ کیفیت و کارآیی آن، کاهش یافته است. با بهره‌گیری از فرایندهای ساخت سریع و کم هزینه (چاپگر سه بعدی)، سرعت تعمیر و نگهداری ربات افزایش و قیمت آن کاهش‌یافته است. این ویژگی مخصوصا برای ربات‌های اجتماعی که به مدت طولانی در پروژه‌های رباتیک اجتماعی همانند پروژه‌های آموزشی توسط ربات، مورد استفاده قرار می‌گیرند پراهمیت است
  6. مرحله تحقیق:کاربردی
  7. نوع تحقیق:نوآوری
  8. یادداشت:گنجینه
  9. توصیفگرها:
  10.     ربات انسان‌نما Humanoid Robot  
  11.     ربات توانبخشی Rehabilitation Robot  
  12.     رباتیک اجتماعی Social Robotics  
  13.     طرح‌ها و دستاوردها Plans and Achievements  
  14.     نوآوری‌ها و فناوری‌ها Innovations & Technologies  
  15.     ساخت و تولید Construction and Production
  16. نشانی وب: http://www.mech.sharif.ir/web/26972/1
  17. نشانی وب: http://drrobot.ir/index.php
  18. شماره سند:08-471608

 فهرست محتوای دیجیتالی

 فهرست مطالب

اين منبع فهرست مطالبي ندارد