درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
7388 Viewed

دکتر حسینعلی انواری، نایب التولیه دانشگاه صنعتی شریف از 1357 تا 1358 [شخصیت‌ها]

  1. خلاصه/چکیده:
  2. دکتر حسینعلی انواری اردیبهشت ماه سال 1313 در تهران و در خانواده ‌ای فاضل و مذهبی چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ناصرخسرو تهران و تحصیلات متوسطه خود را، در دبیرستان البرز با افتخار شاگرد اول شدن به پایان رساند. سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته الکترومکانیک ادامه تحصیل داده و در سال 1335 با اخذ مدرک فوق ‌لیسانس فارغ التحصیل شد. متأسفانه در سال اول دانشکده پدر ایشان (لیسانس مدرسه علوم سیاسی) دارفانی را وداع گفت و این امر فشار روحی زیادی بر وی وارد ساخت، ناگزیر در ضمن تحصیل متناسب با بعد علمی خود در وزارت صنایع مشغول بکار گردید. وی در همان سال‌ ها با استفاده از بورس یک ساله وزارت صنایع به انستیتو تکنولوژی دانمارک رفته و دوره تخصصی بنام "حفاظت از خوردگی اجسام با استفاده از روش آبکاری الکتریکی" را با موفقیت به پایان رسانید. سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه عزیمت کرده و در سال 1962 موفق به اخذ دانشنامه دکتری در رشته الکتروتکنیک دانشگاه ENSEEHT شهر تولوز شد.
    وی در سال 1341 به ایران مراجعت و در وزارت اقتصاد مشغول به کار شد و علاوه بر آن فعالیت آموزشی خود را در دانشکده صنعتی تهران (امیرکبیر فعلی) نیز آغاز نمود و تدریس دروس ماشین‌های الکتریکی و سرومکانیزم را بعهده گرفت، در سال 1342 به سمت رئیس بخش مهندسی آن دانشکده منصوب شد و در سال 1345 همزمان با تأسیس دانشگاه صنعتی شریف به این دانشگاه جدیدالتأسیس منتقل گردید.
    ایشان در ابتدای تأسیس دانشگاه صنعتی شریف، علاوه بر تدریس، به عنوان سرپرست آموزش دانشگاه فعالیت خود را آغاز نموده و تا سال 1347 در این سمت مشغول بکار بود. سپس در شهریور ماه 1350 به عنوان قائم مقام آموزشی و دانشجویی دانشگاه منصوب شد، همچنین عضویت در کمیسیون استخدام دانشگاه را به عهده داشت.
    پس از آن فعالیت آموزشی خود را در دانشگاه صنعتی شریف از سر گرفت و در سال 1356 به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و در همان سال به عنوان معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه منصوب شد و با شروع انقلاب اسلامی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی شریف از طرف شورای دانشگاه انتخاب و تا تاریخ 7 مرداد ماه 1358 در این سمت خدمت نمود و پس از آن به مدت یکسال از فرصت مطالعاتی استفاده نمود.
    دکتر حسینعلی انواری در دی ماه 1368 به علت حمله قلبی به ‌رحمت ایزدی رفت.
    ایشان در دوره فعالیت خود در دانشگاه علاوه برسمت‌های اجرایی، تدریس دروس مختلف مبانی مهندسی برق Iو II وIII و ماشین‌ های الکتریکی و ماشین‌ های القائی و مسائل مخصوص در مهندسی قدرت و همچنین دروس آزمایشگاه ‌های ماشین‌ های الکتریکی را نیز برعهده داشت.
    وی همچنین عضو کمیته ملی الکتروتکنیک ایران بوده و نیز بعنوان عضو هیأت اعزامی در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک در پراگ (1967) و توکیو (1968) شرکت نموده ‌است.
    کتاب ‌های "اصول الکتریسیته"، "الکتریسیته و مغناطیس" و چندین مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی جزء آثار علمی دکتر انواری می باشد
  3. توصیفگرها:
  4.     انواری، حسینعلی، 1313-1368  
  5.     روسای دانشگاه صنعتی شریف
  6. شماره سند:50-403569

 فهرست محتوای دیجیتالی

 فهرست مطالب

اين منبع فهرست مطالبي ندارد