درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
4648 Viewed

مقدمه‌ای بر پلاسمونیک و فرامواد

خواصی، امین 1362 - گردآورنده

  1. شرح مسئولیت:گردآورنده امین خواصی
  2. محل نشر: تهران    ناشر: دانشگاه صنعتی شریف، موسسه انتشارات علمی    سال نشر: 1395   
  3. مشخصات ظاهری: 175ص. : مصور، جدول
  4. یادداشت:واژه‌نامه
  5. خلاصه/چکیده:محدود کردن امواج الکترومغناطیسی در ناحیه ای بسیار کوچک تر از طول موج تا حدی دست نیافتنی به نظر می رسید، اما پلاسمونیک این امکان را فراهم آورد. چنین امکانی در ساخت مدارهای مجتمع نوری، لیتوگرافی نوری با دقت زیر موج، تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا، و غیره می تواند کارایی به سزایی داشته باشد.
    دسترسی به فناوری های ساخت ادوات نانو و افزایش قدرت محاسباتی رایانه ها، موجب شد تا دریچه ای جدید در این حوزه گشوده شود. ظهور مفهوم فراماده، نیز بخش مهمی در کاربردهای پلاسمونیک به حساب می آید که اهمیت و جذابیت این حوزه را دوچندان کرده است. کشف گرافین در سال 2004 و ورود این ماده شگفت انگیز به حوزه پلاسمونیک در سال های اخیر هیجان تحقیقاتی زیادی بوجود آورد.
    هدف این کتاب بیان مفاهیم اولیه پلاسمونیک و فرامواد به زبانی ساده و در قالب کتاب درسی است؛ و سعی بر اجتناب از مطالب پیچیده و استفاده از مفاهیم ساده، اساسی و مستدل بوده است.
    کتاب در شش فصل با عناوین ذیل گردآوری شده است: فصل اول؛ الکترومغناطیس فلزات، فصل دوم؛ پلاسمون پولاریتون سطحی در سطوح فلز – عایق، فصل سوم؛ پلاسمون سطحی جایگزیده، فصل چهارم؛ پلاسمون ها در گرافین، فصل پنجم؛ انتقال فوق العاده نور از روزنه زیر طول موچ، فصل ششم؛ فرامواد
  6. یادداشت:این کتاب با شماره راهنمای QC 176 .8 .P55 .K5 در کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف موجود است
  7. یادداشت:گنجینه
  8. توصیفگرها:
  9.     پلاسمون‌ ها