درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
2278 Viewed

اقتصاد ایران و معمای توسعه‌نیافتگی

نیلی، مسعود 1334-

  1. شرح مسئولیت:مسعود نیلی
  2. محل نشر: تهران    ناشر: دانشگاه صنعتی شریف، موسسه انتشارات علمی    سال نشر: 1383   
  3. مشخصات ظاهری: 3، 123ص
  4. خلاصه/چکیده:توسعه نیافتگی در کشورهایی که شرایط اقلیمی و آب و هوایی امکانی را برای رشد و توسعه باقی نگذاشته است، معمای پچیده ای نیست. اما توسعه نیافتگی در کشورهایی که ذخایر عظیم و ارزشمند اعماق زمین جز به فقر آنها نیفزوده، معماست. این کتاب کوشیده است به این معما پاسخ دهد. مخاطبان کتاب متخصصان علم اقتصاد نیستند بلکه حتی کسانی که فقط سواد خواندن و نوشتن داشته باشند، می توانند از این کتاب بهره ببرند.
    این کتاب در دو بخش تدوین شده است. مباحث مطرح شده در بخش اول کتاب تحت عنوان "مفهوم شناسی"عبارت‌اند از: فصل اول: عدالت اجتماعی شامل؛ دسته بندی گروه‌های کم درآمد، ناکارآمدی مبارزه با فقر، پویایی فقر. فصل دوم: انتخابات و اقتصاد در برگیرنده؛ لزوم گذار از مردم سالاری انبوه به مردم سالاری حزبی، کابینه‌ی هشتم، امتیازات و مشکلات. فصل سوم: سرمایه گذاری خارجی مشتمل بر؛ سرمایه‌گذاری خارجی و استقلال کشور، از استقلال سیاسی تا وابستگی اقتصادی. فصل چهارم: استقلال و خودکفایی دربردارنده مباحث؛ راهبرد جایگزینی واردات، نفت و وابستگی، نفت و انباشت سرمایه. فصل پنجم: سیاستگذاری اقتصادی مشتمل بر مباحث؛ نابسامانی‌های نظام سیاست‌گذاری اقتصادی کشور، خودکفایی در سیاست‌گذاری، سیاست‌گذاری و آموختن از تجربه‌ بشری.
    در بخش دوم نیز با عنوان "بدفهمی اقتصادی" مطالب ذیل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم: ارزش پول ملی شامل؛ نرخ ارز در اقتصادهای نفتی، پیامدهای افزایش تصنعی ارزش پول ملی، تاثیر تکانه‌های نفتی بر تغییرات نرخ ارز. فصل هفتم: جهانی شدن دربردارنده؛ علل و نحوه شکل گیری، پارادایم جدید توسعه. فصل هشتم و پایانی: امنیت سرمایه گذاری مشتمل بر مباحث؛ اهمیت محیط حقوقی، منطق بخش خصوصی، نقش دولت در قراردادهای اجتماعی
  5. یادداشت:این کتاب با شماره راهنمای HC 473 .N4 در کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف موجود است
  6. یادداشت:گنجینه
  7. توصیفگرها:
  8.     اقتصاد-- ایران  
  9.     ایران-- سیاست اقتصادی