درحال بارگذاري...
${resourceTitle}
2386 Viewed
  1. شرح مسئولیت:تألیف دانلد گیلیز؛ ترجمه محمد رضا مشکانی
  2. محل نشر: تهران    ناشر: دانشگاه صنعتی شریف، مؤسسه انتشارات علمی    سال نشر: 1386   
  3. مشخصات ظاهری: 349 ص.: مصور
  4. یادداشت: عنوان اصلی: 2000 Philosophical Theories of Probability
  5. یادداشت: واژه‌نامه
  6. خلاصه/چکیده:کتاب حاضر، نظریه های موجود در زمینه احتمال را به گونه ای رسا مورد بحث قرار داده است. تکوین شگفت انگیز احتمال و آمار که تقریبا بطور فزاینده در همه حوزه های پژوهش وارد شده است، دلیلی بر آفرینش اندیشه های فلسفی جدید درباره احتمال است.
    این کتاب شامل 9 فصل است. فصل اول، مروری بر پیدایش و تکوین مقدماتی نظریه احتمال از سال 1650 تا 1800 میلادی را دربر می گیرد. فصل دوم، نظریه فلسفی کلاسیک احتمال ( رویکرد لاپلاسی مبتنی بر اصل بی تفاوتی، اصل برهان ناکافی ) را مرور می کند. فصل سوم، به مطالعه روند شکل گیری نظریه منطقی احتمال، می پردازد. بررسی نظریه ذهنی (شخصی) احتمال و رویکرد دانشمندانی همانند رمزی و دوفینتی و نیز بررسی مفهوم تبادل پذیری، موضوع فصل چهارم کتاب است. فصل پنجم، بررسی نظریه فراوانی (بسامدی/تواتری) احتمال، بر اساس نظریه فون میزس را شامل می شود. فصل ششم و هفتم، نظریه های گرایشی (تمایلی) احتمال، نظریه های گرایشی پوپر متقدم، متزر، میلر و پوپر متاخر را مورد توجه قرار گرفته است. فصل هشتم، دانلد گیلیز رویکرد نوینی را به مفهوم احتمال بنام "احتمال میان ذهنی" ( نوعی گسترش احتمال ذهنی از افراد به گروها ) را معرفی و تشریح می کند. به عقیده وی، تفسیرها و تعبیرهای مختلف احتمال در طیفی از مواضع مابین کاملاً ذهنی و کاملاً عینی قرار دارند که هر کدام در زمینه ای متفاوت با دیگری کاربرد دارد. فصل نهم و پایانی، به تشریح دیدگاه چندگرایی احتمال می پردازد. نظریه های عینی احتمال (شامل نظریه های بسامدی و گرایشی) برای کاربرد در علوم طبیعی و نظریه های ذهنی، میان ذهنی و منطقی احتمال، مناسب برای علوم طبیعی و اقتصادی می باشند.
    معرفی اجمالی دانشمندان و فیلسوفان توسط مترجم در بخش پایانی کتاب آمده است.
    این کتاب برای افراد علاقمند به دیدگاه های فلسفی احتمال و کسانی که می خواهند درک روشنی از نظریه ها و روابط آنها کسب کنند، مفید خواهد بود، و با توجه به دیدگاه فلسفی – ریاضی با ریزبینی های فیلسوفانه به کشف نقاط قوت و ضعف دیدگاه های مختلف می پردازد و از نتایج بدست آمده استنباط هایی در مورد کاربرد تفسیر های مختلف احتمال عرضه می کند. براساس تاکید کتاب بر جنبه فلسفی احتمال، ریاضیات مورد استفاده، تا حد امکان ساده شده است. البته نظریه احتمال را بدون قدری ریاضیات نمی توان درک کرد
  7. یادداشت:این کتاب با شماره راهنمای BC 141 .G5519 در کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف موجود است
  8. یادداشت:گنجینه
  9. توصیفگرها:
  10.     احتمالات
  11. شناسه افزوده: مشکانی، محمد رضا مترجم